X Festiwal Oper Barokowych

Fantastyczne spektakle operowe, doskonałe recitale i koncerty gwiazd światowego formatu! Już 22 lutego rozpocznie się jubileuszowy X Festiwal Oper Barokowych organizowany przez Warszawską Operę Kameralną. Cykliczna impreza na przestrzeni lat wyewoluowała do zakrojonej na szeroką skalę prezentacji piękna oraz różnorodności muzyki Baroku we wszystkich jej odsłonach i stała się jednym z najważniejszych i najbardziej prestiżowych festiwali na muzycznej mapie Polski.

Festiwal otworzy koncert w Zamku Królewskim w Warszawie słynnego Ensemble 1756 Salzburg – grupy uznawanej za jedną z czołowych na świecie orkiestr grających na instrumentach dawnych. Podczas koncertu melomani będą mogli wysłuchać między innymi dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego, czy Heinricha Ignaza Franza von Bibera.

W programie jubileuszowej edycji Festiwalu Oper Barokowych nie zabraknie oczywiście OPERY. 21 marca w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej odbędzie się planowana z ogromnym rozmachem premiera dzieła francuskiego kompozytora Jean-Philippe’a Rameau „Castor et Pollux”. Za inscenizację spektaklu odpowiedzialny jest tandem włoskich realizatorów – Deda Christina Colonna (reżyseria i choreografia) oraz Francesco Vitali (scenografia i kostiumy) – ten sam, który stoi za sensacyjną i obsypaną nagrodami premierą opery „Armide”(m.in. Nagroda im. Giuseppe Di Stefano, Taormina, Sycylia), która odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej w sezonie 2017/2018. Kto nie widział – nic straconego! Cztery spektakle „Armide” zaplanowano w ramach X Festiwalu Oper Barokowych na przełomie lutego i marca.

fot. Materiały organizatora

Pochwałą ludzkiego głosu będzie recital zjawiskowej niemieckiej sopranistki Simone Kermes, która wraz z orkiestrą Amici Veneziani wykona cykl arii i pieśni o miłości. Dodatkowym magnesem będzie tutaj szeroki przekrój stylistyczny, bowiem obok dzieł Giovanniego Battisty Pergolesiego, Claudio Monteverdiego i Henry’ego Purcella, zabrzmią pieśni Kurta Weilla i Erika Satie. Simone Kermes z niebywałą swobodą w mistrzowski sposób porusza się w muzyce wszystkich epok.

Novum Festiwalu jest odwołanie się do transkrypcji, czyli przetworzenia muzyki barokowej na język jazzu. Fakt, że wraz z MACV – Zespołem Instrumentów Dawnych WOK zagra trio Andrzeja Jagodzińskiego staje się samoistnym gwarantem artyzmu, nowoczesności i sukcesu.

Muzyka Baroku, to brawurowe interpretacje odwołujące się do wirtuozerii, wrażliwości i improwizatorskiego kunsztu solistów, a festiwalowym koncertem odwołującym się do tych cech będzie koncert wirtuoza lutni, Krzysztofa Meisingera i jego projektu „Vivaldissimo”.

Finał X Festiwalu Oper Barokowych to kolejne spektakularne przedsięwzięcie, czyli wykonanie Pasji wg św. Jana, Jana Sebastiana Bacha w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie.

Program X Festiwalu Oper Barokowych

22 lutego, Zamek Królewski — inauguracja festiwalu
Ensemble 1756 Salzburg
Muzyczna podróż z Lipska przez Salzburg do Wenecji
Nicholas Spanos – alt
Dawid Biwo – bas
Konstantin Hiller – kierownictwo muzyczne

28, 29 lutego, 1 i 3 marca, Teatr WOK
J. B. Lully — Armide (wznowienie)
reż. i chor. Deda Cristina Colonna
dyr. Paul Esswood

11 marca, Zamek Królewski
Simone Kermes & Amici Veneziani
Pieśń o Miłości

13 marca, Basen Artystyczny WOK
A. Jagodziński trio & A. Wilczyńska & MACV
Jazz Sebastian Bach
dyr. M. Sompoliński

21–24 marca, Teatr WOK
J. P. Rameau — Castor et Pollux (PREMIERA)
reż. i chor. Deda Cristina Colonna
kier. muz. Stefan Plewniak
scenografia: Francesco Vitali

22 marca, Pałac w Wilanowie
Krzysztof Meisinger & Poland baROCK
Vivaldissimo

1 kwietnia, Teatr WOK
Ch. W. Gluck — Don Juan
Warszawskie Centrum Pantomimy
reż. B. Ostapczuk
koncertmistrz R. Kamieniarz

5 kwietnia, Zamek Królewski — Zamknięcie festiwalu
J.S. Bach, Pasja wg św. Jana BWV. 245
MACV
dyr. M. Sompoliński

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *