Pudełko na czekoladki Stryjeńskiej i narkotyczne portrety Witkacego

Niezwykły projekt pudełka na czekoladki autorstwa Zofii Stryjeńskiej i narkotyczne portrety Stanisława Ignacego Witkiewicza. A do tego Jan Matejko, Jacek Malczewski, Teodor Axentowicz i wielu innych. Aukcja Sztuki Dawnej – Prace na papierze odbędzie się już 24 listopada w DESA Unicum. Wyjątkowe dzieła obejrzeć można podczas trwającej dwa tygodnie wystawy.teodor-axentowicz_kobieta_z_dzbanem_na_tle_wawelu

W 1934 roku Zofia Stryjeńska otrzymała zlecenie wykonania ilustracji na pudełko czekoladek od firmy E. Wedel. Opętana „fiołem etnograficznym”, jedna z najwybitniejszych artystek dwudziestolecia chętnie podjęła wyzwanie. Dla „papieża czekolady”, jak nazywała ówczesnego właściciela fabryki, Jana Wedla, wykonała serię oryginalnych ilustracji. Przez długi czas pudełka kryjące w sobie czekoladki pokrywało wykonane przez artystkę barwne przedstawienie krakowskiego Lajkonika. Oryginalna akwarela z gwaszem Stryjeńskiej pojawi się na listopadowej aukcji, a cena wywoławcza pracy wyniesie 26 tysięcy złotych.

Podczas licytacji będzie można kupić także dwa portrety ze słynnej Firmy Portretowej Stanisława Ignacego Witkiewicza. Oba wykonane zostały w typie C – najbliższym koncepcji Czystej Formy – i powstały najprawdopodobniej w czasie hucznych imprez z udziałem artysty. Lata trzydzieste to czas intensywnych narkotycznych eksperymentów Witkacego. Jednym z uczestników młodopolskich „narkotycznych orgii” był Michał Choromański. Portret autora „Zazdrości i medycyny” jest nietypowy nawet jak na Witkiewicza. Przyjaciel portrecisty nie przypomina na nim siebie, lecz Józefa Piłsudskiego. Rysunek nawiązuje do niefortunnego spotkania Witkacego z marszałkiem i jest jednym z najbardziej ekspresyjnych dzieł w jego dorobku. Drugi z portretów to podobizna Ireny Próchnikowej z Gomólińskich, żony znanego działacza społecznego Adama Próchnika. Uroda Gomólińskiej doskonale odpowiada typowi kobiet, które szalenie podobały się Witkacemu. Ceny wywoławcze obu prac to 80 tysięcy i 75 tysięcy złotych.

Wizerunek krakowskiej piękności – rudowłosej Aty Zakrzewskiej – przedstawiać będzie monumentalny pastel Teodora Axentowicza. Kompozycja z ulubioną modelką artysty to jedno z najważniejszych dzieł mistrza secesji i zarazem jedno z najbardziej zmysłowych. Cena wywoławcza obrazu wynosi 85 tysięcy złotych. Ciekawostką stanie się cykl czterech wizerunków aktorów występujących w operze „Don Carlo” autorstwa czołowej miniaturzystki początku XX wieku, Kazimiery Dąbrowskiej. Pochwałę uprzemysłowionej rzeczywistości przedstawiać będzie oryginalny obraz Marka Włodarskiego. Nie zabraknie prac mistrzów sztuki dawnej: Jana Matejki, Jana Styki i Jana Piotra Norblina. Pojawią się barwne akwarele najważniejszych przedstawicieli malarstwa Młodej Polski, wśród nich Jacka Malczewskiego i Juliana Fałata. Tak zwaną Szkołę Wileńską reprezentować będą prace Jana Kaczmarkiewicza. Kupić będzie można także obrazy Rafała Malczewskiego, Alicji Halickiej i Marii Jaremy.

Aukcja Sztuki Dawnej. Prace na papierze: 24 listopada, godz. 19:00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Marszałkowska 34/50, Warszawa

Wystawa obiektów: 10-24 listopada, godz. 11:00-19:00 (poniedziałek – piątek) i godz. 11:00-16:00 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Marszałkowska 34/50, wstęp wolny

Więcej informacji o Aukcji Młodej Sztuki oraz katalog aukcyjny w wersji elektronicznej dostępne są na stronie DESA Unicum pod linkiem:

https://desa.pl/pl/auctions/361/aukcja-sztuki-dawnej-prace-na-papierze-24-listopada-2016-godz-19

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *