Obraz Rafaela Portret młodzieńca, uważany przez niektórych badaczy za jego autoportret, jest niewątpliwie największą stratą wojenną, jaką poniosło polskie muzealnictwo. Dzieło, zakupione ok. 1800 roku do Kolekcji Czartoryskich, zaginęło pod koniec II wojny światowej i do tej pory nieznane są jego losy.

Muzeum Narodowe w Warszawie we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie – przywołuje tę stratę wojenną poprzez pokaz znakomitej XVI-wiecznej kopii przechowywanej w Accademia Carrara w Bergamo.
Obraz ten pokażemy razem z przechowywanym na Wawelu Portretem młodego mężczyzny Jana Lievensa, który jest interesującym przykładem naśladownictwa arcydzieła Rafaela. O fascynacji nim zaświadczają też ryciny z XVII, XVIII i XIX wieku; kilka z nich uświetni nasz pokaz. Ponadto złożą się na niego również dzieła Perugina Francesco Franci i kilku naśladowców geniusza z Urbino.
Wystawa zaplanowana na okres od 21 listopada 2019 do 19 stycznia 2020 roku jest hołdem złożonym wielkiemu artyście w 500-lecie jego śmierci.