Porcelana miśnieńska w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu

Zamek Królewski na Wawelu przechowuje kolekcję ponad czterystu naczyń i figur wykonanych w manufakturze porcelany w Miśni. Jest to najbardziej znaczący w Polsce zbiór obiektów pochodzących z tej słynnej saskiej wytwórni.

Dzbanek do kawy, około 1735; dekoracja malarska: Johann Gregorius Höroldt (?) (około 1696-1775), (fot. A. Stankiewicz)

Królewską Manufakturę w Miśni założył w roku 1710 August II Mocny, król Polski i elektor Saksonii. Jej początki wiążą się z eksperymentami prowadzonymi przez Johanna Friedricha Böttgera oraz Ehrenfrieda Walthera von Tschirnhausa, którym król powierzył zadanie uzyskania złota metodami alchemicznymi. Jakkolwiek próby te nie powiodły się, udało się otrzymać równie ceniony przez monarchę materiał, czyli porcelanę – „białe złoto”.

Wystawa obejmuje osiem części tematycznych ukazujących najważniejsze aspekty produkcji manufakturyi przedstawia obiekty od najwcześniejszych wyrobówz tzw. kamionki böttgerowskiej przez części sławnych serwisów królewskich i arystokratycznych po duże rzeźby i zespoły misternie wykonanych figurek. Sposób prezentacji obiektów umożliwia obejrzenie znaków wytwórni na odwrociach – błękitnych mieczy, nawiązujących do mieczy elektorskich w herbie Saksonii.

Znaczną część wawelskiej kolekcji stanowi najcenniejsza, wczesna porcelana miśnieńska. Wyjątkowym kunsztem wyróżniają się wyroby z lat 20. i 30. wieku XVIII: malowane w pracowni Johanna Gregoriusa Höroldta, zdobione są zarówno scenami chinoiseries, jak i motywami europejskimi.

Dobrze reprezentowane są najsłynniejsze barokowe zastawy z herbami właścicieli, wykonane dla pierwszych ministrów Augusta III: Aleksandra Józefa Sułkowskiego oraz Henryka Brühla. Heraldyczną dekorację nosi też wyjątkowe polonikum – naczyniaz serwisu podarowanego przez króla Augusta III francuskiej królowej Marii Leszczyńskiej, a także malowany w kwiaty serwis biskupa warmińskiego Adama Stanisława Götzendorf-Grabowskiego. Kilka eksponowanych zabytków pochodziz drezdeńskiego pałacu Augusta II, zwanego Pałacem Japońskim.

Naczynia malowane według wzorów dalekowschodnich w stylu Kakiemona charakteryzują się świetlistymi barwami emalii i elegancką kompozycją motywów dekoracyjnych. Przedstawienia ptaków, kwiatów europejskich, wzory klasycystyczne, a nawet neogotyckie przyczyniły się do sławy manufaktury, której wyroby cieszą się niesłabnącą popularnością od ponad trzystu lat.O wybitnych umiejętnościach miśnieńskich artystów świadczą przedmioty zdobione plastycznymi nakładkami, naczyniaw kształcie zwierząt oraz dekoracyjne figurki dawniej używanedo dekoracji stołów. Datowane na rok 1744 wielopostaciowe Ukrzyżowanie Chrystusa autorstwa wybitnego rzeźbiarza Johanna Joachima Kaendlera jest jednym z najcenniejszych obiektóww zbiorach wawelskich.

 

 

 

Wystawa czynna:
3 września – 1 grudnia 2019

Zwiedzanie z kuratorem:
29 września, 27 października, 17 listopada
godz. 13.00
oprowadza: Dorota Gabryś
udział bezpłatny, obowiązuje rezerwacja

Zajęcia dla rodzin z dziećmi (7–12 lat)
26 października
O zwierzętach zaklętych w porcelanie
godz. 10.30

9 listopada
Z dziejów królewskiej zastawy
godz. 10.30

prowadzenie:
Agnieszka Pytel, Magdalena Gacek
opłaty: 10 zł dziecko, 5 zł opiekun
obowiązuje rezerwacja

www.wawel.krakow.pl

 

 

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *