Półprawda | Half-Truth

Prace współczesnych artystów i artystek z Europy Środkowo-Wschodniej
ze zbiorów Art Collection Telekom

10 września – 22 października 2017
Otwarcie wystawy: 10 września 2017, godz. 18.00
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni
Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie

Kolekcja sztuki gromadzona od siedmiu lat przez firmę Deutsche Telekom koncentruje się na współczesnej scenie artystycznej krajów, które do 1989 roku pozostawały za żelazną kurtyną. Wystawa w Królikarni stanowi szeroką prezentację prac twórców z Albanii, Bośni, Bułgarii, Czech, Gruzji, Macedonii, Polski, Rumunii, Słowacji, Turcji, Ukrainy oraz Węgier.

Kraje te, wyłączywszy Turcję, łączy przede wszystkim trudna historia rządów komunistycznych i praca nad odzyskiwaniem bądź kształtowaniem tożsamości narodowej. W ciągu ostatnich dziesięciu lat, kiedy coraz więcej państw zaczyna podchodzić z nieufnością do globalizacji, a jako remedium na obecne problemy proponowany jest
zwrot ku wartościom konserwatywnym, relacje pomiędzy Wschodem a Zachodem nabierają nowego znaczenia.

Dzieła sztuki prezentowane na wystawie często odnoszą się do wydarzeń, które miały miejsce w ciągu ostatnich siedemdziesięciu lat, a także do indywidualnych doświadczeń autorów bądź autorek. Równocześnie prace są komentarzem bardziej uniwersalnych i aktualnych kwestii. Zostają przywołane między innymi tematy związane z tradycyjną architekturą lokalną, wypartą w drugiej połowie XX wieku przez estetykę budownictwa socjalistycznego (cykl prac „Rozeta” rumuńskiej artystki Ioany Nemes), oraz pytania o wpływ na politykę i realizację przemian uzyskany poprzez udział obywateli w powszechnych wyborach (praca Urna wyborcza bośniackiej artystki
Šejli Kamerić). Artyści kontestują wzmacnianie pozycji władzy i jej bezkarność osiągnięte dzięki usankcjonowaniu religijnemu (praca PraySway euroazjatyckiego kolektywu Slavs and Tatars), jak też granice wolności ekspresji i budowania tożsamości wyrażanej w ruchu ciała (prace z cyklu „Stiletto” tureckiej artystki Nevin Aladağ).

Tytuł wystawy został zaczerpnięty z dzieła Pravdoliuba Ivanova, które zwraca uwagę na relatywizm pamięci historycznej. „Półprawda” – słowo napisane na wielkiej płachcie w języku bułgarskim – była niesiona w formie transparentu przez Sofię. Napis, ucięty horyzontalnie, ukazywał jedynie połowę liter, przez co wyglądał jak
hasło polityczne w obcym języku, wzbudzając kontrowersje wśród mieszkańców. Druga część napisu była eksponowana wewnątrz pomieszczenia wystawowego. W ten sposób jedno dzieło może istnieć równocześnie w dwóch sferach: świata sztuki oraz przestrzeni publicznej. Genezą tej pracy jest przeświadczenie, że prawd jest tyle, ile jej kontekstów. Zawsze gdy pojawia się na wystawie, napisana jest w języku obowiązującym w danym kraju, co uwypukla jej lokalne odniesienia.

Kolekcja Art Collection Telekom zainicjowana w 2010 roku przez Deutsche Telekom bardzo wcześnie zyskała międzynarodową renomę. W 2014 roku w me Collectors Room w Stiftung Olbricht w Berlinie zaprezentowano wystawę „Fragile Sense of Hope” [Kruche poczucie nadziei]. W 2016 roku miała miejsce prezentacja „Shape of Time – Future of Nostalgia” [Kształt czasu – przyszłość nostalgii] w Muzeum Narodowym Sztuki Współczesnej w Bukareszcie. Od stycznia do marca 2018 prace z kolekcji będą prezentowane w Muzeum Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu. Zapowiedź wystawy „Półprawda | HalfTruth” można było zobaczyć w 2016 roku w czasie Warsaw Gallery
Weekend, gdy w Królikarni pokazano prace Evy Kot’átkovej i Marii Kulikovskiej.

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *