Moscow City Ballet w grudniu w Warszawie

Legendarny i najsłynniejszy rosyjski BALET SMIRNOVA, poza granicami Rosji bardziej znany jako MOSCOW CITY BALLET już niebawem wystąpi ponownie w Polsce! Teatr baletowy założony przez wybitnego choreografa Victora Smirnova-Golovanova to zespół tancerzy klasycznych, cieszący się uznaniem na całym świecie. W jubileusz 30-lecia pracy artystycznej Moscow City Ballet zaprezentuje polskim widzom wspaniałe spektakle na przełomie listopada i grudnia. W Warszawie wystąpią na Torwarze 12 i 13 grudnia. Premierowo, po raz pierwszy – Giselle oraz inne klasyki: Jezioro Łabędzie, Dziadek do Orzechów, czy Don Kichot.

GISELLE
To jeden z najsłynniejszych baletów romantycznych. Opowieść o zmienności i niepewności życia, w którym co krok przeplatają się: słodycz miłości z goryczą rozstania, zdrowie z chorobą, jawa ze snem. Uniwersalne problemy i pytania nadają temu dziełu charakter ponadczasowy. Spektakl jest ukoronowaniem stylu romantycznego w balecie i tytułem uwielbiany przez baletomanów całego świata. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie… Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw, przyobleczonych w tiulowe suknie.

fot. Materiały organizatora

JEZIORO ŁABĘDZIE
Przedstawienie uwielbiane przez polską publiczność. Jest to powieść mówiąca o walce dobra ze złem, o potędze miłości i uczuciu przekraczającym granice życia i śmierci. Sukces tego spektaklu opiera się na wspaniałej choreografii i muzyce. Prostota wątku dramatycznego i wzruszająca interpretacja miłości Odetty i Zygfryda jako symbolu potęgi uczucia, są ilustrowane niezwykle emocjonalnymi układami tanecznymi. Obrazują one przeżycia duchowe bohaterów. Czarujące walce, dumne rytmy poloneza, ognisty taniec hiszpański i pełen temperamentu czardasz hipnotyzują i wprowadzają w niezwykły nastrój. Kolejnym niewątpliwym walorem jest muzyka, która urzeka pięknem i subtelnością melodyki. Nie dzieli się na fragmenty, typowe w większości baletów muzyczne divertissement, lecz składa się na wspaniale utaneczniony poemat symfoniczny. Dzięki temu jest niezwykle „czytelny” dla każdego tancerza, a także – co najważniejsze – dla widza-słuchacza. Od pierwszego do ostatniego taktu wiąże temat w jednolitą treść. Dziewczęta zaklęte w Łabędzie, Zły Duch i uczucia przekraczające granicę życia i śmierci niezmiennie wzruszają widzów na całym świecie.

DZIADEK DO ORZECHÓW
Nazwany przez „The New York Times” olśniewającym i zapierającym dech w piersiach, to podróż do krainy marzeń. Mała dziewczynka dostaje w prezencie tytułowego Dziadka do Orzechów, który w jej śnie staje się księciem z bajki, a ona księżniczką. W poszczególnych scenach balet wykonuje charakterystyczne tańce: Taniec Wieszczki Cukrowej, Taniec Hiszpański, Taniec Arabski, Taniec Chiński, Trepak, Taniec Pasterski oraz końcowy Walc Kwiatów. Obok dopracowanej do perfekcji choreografii niewątpliwym walorem jest muzyka, która urzeka pięknem i subtelnością melodyki. Nie dzieli się na fragmenty, typowe w większości baletów muzyczne divertissement, lecz składa się na wspaniale utaneczniony poemat symfoniczny, niezwykle „czytelny” dla każdego tancerza, a także – co najważniejsze – dla widza-słuchacza. Od pierwszego do ostatniego taktu wiąże temat w jednolitą treść. Olśniewające, dekorowane cekinami stroje dodają przedstawieniu magii i nadają prawdziwie bajkowego wyrazu. Spektakl to prawdziwa gratka dla koneserów sztuki baletowej, ceniących sobie wysoki poziom wykonania. Jakość przedstawień jest strzeżona czujnym okiem Dyrektor Artystycznej, primabaleriny Ludmiły Neroubashchenko. Dziadek do Orzechów jest widowiskiem przypadającym do gustu tym, którzy nigdy wcześniej nie mieli okazji oglądać spektaklu baletowego – także dzieciom.

DON KICHOT
Ulubiony spektakl tancerzy Moscow City Ballet. Opowiada historię barwnego rycerza, który postanawia wyruszyć w podróż po świecie w poszukiwaniu przygód oraz w obronie dobra i honoru. Zdaniem krytyków Don Kichot to więcej niż balet. To barwne i porywające widowisko, olśniewające różnorodnością tańców, frapujące pomysłową i dowcipną narracją, opatrzone efektowną, ściśle dopasowaną do sceny muzyką. W aranżacji zachowującej wszystkie zasady klasyki, nie brakuje jednak dźwięków typowo hiszpańskich instrumentów, m.in. kastanietów oraz tamburyna. Największe wrażenie wywołuje choreografia, którą prezentują tancerze. W Don Kichocie można zobaczyć różnorodne tańce – galopy, walce, marsze, polki, a także charakterystyczne tańce hiszpańskie, jak seguidilla czy bolero, nadające całości specyficzny klimat. Bogate, utrzymane w żywych, radosnych barwach kostiumy oraz wysmakowana scenografia sugestywnie oddają hiszpański i zarazem baśniowy klimat spektaklu.

ŚPIĄCA KRÓLEWNA
Opowieść niezwykle poetycka. Autorzy libretta założyli, że balet będzie pretekstem do pokazania pięknych obrazów tanecznych oraz prezentacji umiejętności tancerzy. Akcja, w której księżniczka przychodzi na świat, wskutek złego czaru zasypia na sto lat wraz z całym dworem, a później zostaje obudzona przez pocałunek księcia, który pojmuje ją za żonę. Czerpiąc z innych baśni francuskiego pisarza, dodano postać dobrej Wróżki Bzu, która jest duchem opiekuńczym królewny od narodzin do ślubu z księciem, a nawet w pewien sposób kieruje losami bohaterów.

W Warszawie zostaną zaprezentowane Jezioro Łabędzie (13.12.2019 r.) i Dziadek do Orzechów (12.12.2019 r.).

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *