MADAME BUTTERFLY

W 1904 roku, kiedy w mediolańskiej La Scali odbyła się prapremiera Madame Butterfly w Japonii panował cesarz Mutsuhito. Lata jego panowania (1868-1912) to okres Meiji – „Epoka Światłych Rządów” – czas przemian społecznych, politycznych, kulturowych, modernizacji kraju według wzorców zachodnich. Oto tło dla miłosnego dramatu Butterfly – japońskiej dziewczyny, która dla ukochanego Amerykanina – Benjamina Franklina Pinkertona przyjmuje w misji chrzest chrześcijański. W libretto tej opery wpisane są pytania dotyczące spotkania kultur, wzajemnego szacunku, poczucia wyższości, pozycji kobiet. Inscenizacja Mariusza Trelińskiego (premiera: 1999, wystawiana i doceniona w Waszyngtonie, Petersburgu, Walencji, Tel Awiwie) podkreśla egzystencjalny charakter tej opowieści, czerpie z powściągliwej, minimalistycznej japońskiej estetyki, wpisuje się w kategorię estetyczną mono no aware– wyrażającą melancholię przemijania, silnie obecną w naturze, a także powiązanie odczuwania piękna i smutku. Izabela Kłosińska, pierwsza odtwórczyni tytułowej roli w tej realizacji wspomina: „Podczas Madame Butterfly poczułam, jak istotna może być cisza w operze. (…) Trzeci akt zaczyna się sceną, w której Butterfly ze swoją służącą Suzuki i z synem czekają w porcie na Pinkertona. Bywały wieczory, gdy w tym momencie słyszałam łkanie na widowni”.

Tragedia japońska w trzech aktach
Libretto: Giuseppe Giacosa, Luigi Illica
Prapremiera: 17.02.1904, Regio Teatro alla Scala, Mediolan
Premiera polska: 3.12.1908, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera obecnej inscenizacji: 29.05.1999

Oryginalna włoska wersja językowa z polskimi napisami

Więcej informacji na:

https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2017-2018/madame-butterfly/

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *