Koncert Karnawałowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Koncert Karnawałowy
22 lutego 2019, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

 

Wykonawcy:
Paweł Gusnar | saksofon
Dominik Bukowski | wibrafon
Maciej Adamczak | kontrabas
Łukasz Żyta | perkusja
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Wojciech Rodek | dyrygent

W programie:
Leonard Bernstein Uwertura Candide
John Williams Escapades z Catch me if you can (na saksofon altowy i orkiestrę)
Darius Milhaud Scaramouche op. 165 c
Leonard Bernstein Tańce symfoniczne z West Side Story
Arturo Márquez Danzón No 2

 

fot. materiały organizatora

Oryginalny program tego koncertu zachwyci każdego miłośnika ambitnej, mistrzowskiej muzyki symfonicznej wchodzącej w interakcje z „lżejszymi muzami”. Mistrzem takich połączeń był Leonard Bernstein – swego Kandyda sam określał mianem operetki, ale to obszerne dzieło na motywach ironiczno-gorzkiej powiastki Woltera łączy w sobie wiele gatunkowych tradycji. Zapowiada je efektowna uwertura-potpourri (grywana też jako samodzielny utwór symfoniczny). Jej groteskowa aura, zmienność tematów i nastrojów oraz jaskrawa orkiestracja przypomina trochę styl Prokofiewa. West Side Story tegoż autora stała się kamieniem milowym w dziejach musicalu – podziwiana na Broadwayu, przyniosła autorowi ogromną popularność zwłaszcza w wersji filmowej (1961). Brawurowe sceny taneczne doczekały się autorskiego ujęcia w formie barwnej orkiestrowej suity. John Williams to prawdziwa legenda muzyki filmowej – jego ścieżki dźwiękowe do Gwiezdnych Wojen czy Szczęk stały się wręcz ikonami współczesnej kultury, otrzymał aż 52 (!) nominacje do Oskara, a samą statuetkę – pięciokrotnie. Soundtrack do szelmowskiej komedii Stevena Spielberga z 2002 Złap mnie, jeśli potrafisz należy może do nieco mniej znanych osiągnięć autora, ale dorównuje jakością i pięknem muzycznych pomysłów tym najsławniejszym. Orkiestrowe miniatury – Escapades z solowym saksofonem (w tej partii wystąpi Paweł Gusnar, należący do najbardziej cenionych polskich saksofonistów swojego pokolenia) na kanwie filmowej partytury to urocza i zabawna stylizacja muzyki filmowej z lat 60., w których rozgrywa się akcja filmu – jej „znakiem rozpoznawczym” bywał szczególnie wówczas popularny wibrafon, mający tu eksponowaną partię, którą wykona Dominik Bukowski. Wirtuozowski saksofon jest też koncertującym bohaterem suity Scaramouche (to postać żołnierza-samochwały rodem z commedia dell’arte), skomponowanej w 1937 r. jako część muzyki do komedii Latający lekarz Moliera. Jej twórca, Darius Milhaud, należał do sławnej francuskiej grupy kompozytorskiej Les Six, a skrząca się humorem kompozycja jest reprezentatywna dla jej stylu, często łączącego w sobie elementy klasycyzujące, nawiązania do jazzu czy muzyki trywialnej i kabaretowej. Danzón No 2 Arturo Márqueza to symfoniczna perełka muzyki meksykańskiej (naśladująca taneczny styl rodem z Kuby), spopularyzowana jako encore grywany chętnie przez sławną Simón Bolívar Youth Orchestra pod batutą Gustavo Dudamela. Za dyrygenckim pulpitem stanie Wojciech Rodek, aktywny na wielu estradach i scenach w kraju i za granicą. Związany m.in. z Filharmonią Lubelską (jako jej dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent) oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym (kierownik muzyczny, dyrygent), w 2014 r. został dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *