Koncert: Brahms | Schumann

Koncert muzyki symfonicznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława J. Błaszczyka z udziałem Konstantego Andrzeja Kulki (skrzypce) i Tomasza Strahla (wiolonczela). W programie „Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll” op. 102 Johannesa Brahmsa i „IV Symfonia d-moll” op. 120 Roberta Schumanna.

1500 recitali i koncertów symfonicznych, obie półkule, wszystkie kraje Europy, Stany Zjednoczone, Ameryka Północna i Południowa, Japonia i Australia, najświetniejsze sale, najprzedniejsze orkiestry i dyrygenci, dziesiątki nagradzanych płyt, setki rejestracji radiowych i telewizyjnych… Oto Konstanty Andrzej Kulka, od ponad półwiecza (debiut w 1966 roku) „pierwsze skrzypce Rzeczpospolitej”. Artysta niezwykle wszechstronny, ceniony solista i kameralista, pedagog, także odkrywca i propagator zapomnianego repertuaru wystąpi 3 marca wspólnie z młodszym o pokolenie, cieszącym się podobnie imponującą renomą i sukcesami wiolonczelistą Tomaszem Strahlem. Obaj wspaniali artyści zaprezentują dzieło Johannesa Brahmsa, jego Koncert podwójny a-moll na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Napisano całkiem sporo koncertów na taką obsadę (począwszy od Vivaldiego po twórców XX wieku), ale ten pozostaje najbardziej znanym i najczęściej grywanym. Nie bez powodu – to utwór mistrzowski, ostatni koncert (i ostatnie dzieło symfoniczne) swego autora, łączący wybujałą ekspresję, patos i nostalgię. Był on gestem pojednania z przyjacielem, Josephem Joachimem, z którym kompozytor poróżnił się przed laty. Wielki skrzypek przyjął go (z lakoniczną dedykacją na manuskrypcie): „dla tego, któremu było to przeznaczone”.

Co łączy to dzieło z osobą Roberta Schumanna, drugiego bohatera koncertu? Tajemniczy akronim F-A-E, motto młodego Joachima zakodowane nutami: „frei, abereinsam” („wolny, lecz samotny”). Na tych nutach rozwiniętych w muzyczne tematy trzej przyjaciele: młody Brahms, zapomniany dziś Albert Dietrich oraz ich mentor Schumann, 34 lata wcześniej skomponowali (wspólnie!) sonatę dedykowaną podziwianemu przez nich Joachimowi u progu jego olśniewającej kariery. W swym koncercie Brahms odwraca to motto, budując tematy na dźwiękach A-F-E, co dla skrzypka musiało być czytelnym, wzruszającym wspomnieniem młodzieńczych lat i patronującego im mistrza. Numeracja Symfonii d-moll Schumanna, pełnej romantycznych uniesień, wskazuje, że to ostatnie z czterech jego dzieł. W istocie była drugą, stworzoną przez zaledwie dwudziestolatka, jako urodzinowy prezent dla jego równie młodej żony, Clary. Znacząco jednak przerobiona 10 lat później, została wydana jako Czwarta. Koncert poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

3 marca 2018 o godz. 19.00 w Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Wykonawcy:
Konstanty Kulka | skrzypce
Tomasz Strahl | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent

W programie:
Johannes Brahms Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę a-moll op. 102
Robert Schumann IV Symfonia d-moll op. 120

 

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *