Finisaż wystawy „Brescia. Renesans na północy Włoch Moretto – Savoldo – Moroni. Rafael – Tycjan – Lotto”

Do niedzieli 28 sierpnia w Muzeum Narodowym w Warszawie można oglądać dzieła mistrzów północnowłoskiego renesansu zgromadzone na wystawie „Brescia. Renesans na północy Włoch”. Do tego czasu w MNW prezentowany będzie obraz Rafaela (1483-1520), Chrystus błogosławiący.

 

Brescia_fot.B.Bajerski_MNW_5

Rafael, najmłodszy z trójki genialnych artystów włoskiego renesansu, obok Leonarda i Michała Anioła uznawany był za boskiego malarza, a jego malarstwo stało się symbolem renesansowej harmonii i miarą doskonałości. To ostatnia okazja, aby porównać dzieła wielkiego mistrza z obrazami współczesnych mu artystów działających na północy Włoch.

Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza na wykłady i oprowadzania w ramach finisażu wystawy 27 i 28 sierpnia. W sobotę i niedzielę o godzinach: 11.00, 13.00, 14.00, 15.00, 16.00 odbędą się oprowadzania po wystawie (zbiórka przed wejściem na wystawę, obowiązuje bilet wstępu).

W południe Muzeum zaprasza na wykłady wprowadzające w tematykę ekspozycji (kino MUZ / wstęp wolny). Wykłady 27 sierpnia / sobota godz. 12.00 kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 50 min „Rafael Santi z Urbino” /

Przemysław Głowacki Pozostawił po sobie dorobek, który na wieki zapewnił mu najwyższe uznanie wśród znawców i miłośników sztuki. Obecność na wystawie obrazu Rafaela, pochodzącego z wczesnego okresu jego twórczości, będzie okazją do przypomnienia sylwetki malarza, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł, które powstały w tym samym okresie co prezentowany w Warszawie Chrystus błogosławiący (1505). 28 sierpnia / niedziela godz. 12.00 kino MUZ / wstęp wolny / liczba miejsc ograniczona / ok. 50 min „Mistrzowie północnowłoskiego renesansu” / Przemysław Głowacki Wyjątkowa okazja do podziwiania dzieł najsłynniejszych artystów włoskiego renesansu – Tycjana, Lotta, Moroniego i Rafaela. Wykład, będący wstępem do samodzielnego zwiedzenia wystawy, dotyczy niezwykłego malarstwa Lombardii końca XV i XVI wieku.

Zostaną omówione liczne portrety, sceny religijne i rodzajowe, pozwalające docenić różnorodność postaw artystycznych, bogactwo stylistyczne oraz ideowe sztuki tamtej epoki i regionu.

Więcej informacji o wystawie:

Od początku XVI wieku Wenecja, a za nią inne miasta regionów Rafael_Chrystus_blogoslawiacy_Pinakoteka_w_BresciiVeneto i Lombardii, toczyły batalię o rangę swojego malarstwa – odrębnego, ale wciąż konfrontującego się ze środowiskiem toskańsko-rzymskim. Inspiracje dziełem trzech wielkich malarzy renesansu oraz nieustanny dialog z nimi przyniosły imponujące wyniki. Dzięki temu malarstwo północnej Italii jest jednym z najbardziej oryginalnych i intrygujących zjawisk artystycznych w sztuce europejskiej. Zgromadzone na wystawie obrazy są wspaniałym świadectwem wielkiej lombardzkiej tradycji malarstwa, którego fundamentalną zasadą była verosimiglianza – wierność prawdzie, a więc dążenie do wierności detalu. Prawdziwą ucztą dla oka są XVI-wieczne portrety, które bardzo rzadko opuszczają rodzinną Italię. Dzieła te nie mają sobie równych w całej historii malarstwa. Prostota ujęcia, bezpośredniość gestów, wyrazistość rysów twarzy zachwycają kolejne pokolenia. Lombardzcy mistrzowie portretu redukują wszystko, co zbędne, wydobywając głębię osobowości modela. Bogata galeria postaci pędzla Tycjana, Lotta, Romanina, Moretta, Moroniego, Savolda, Tintoretta, mistrzów szkoły z Cremony (Campi, Anguissola) to wnikliwe, sugestywne studia psychiki portretowanych osób, a jednocześnie popis artystycznej maestrii. Savoldo, najbardziej wyrafinowany spośród XVI-wiecznych malarzy z Brescii, w swoich obrazach doskonale oddawał zróżnicowaną fakturę materii: lśniących jedwabi, miękkich wełen, chropowatych powierzchni kamienia, które zyskiwały w ten sposób rangę niejako samodzielnych motywów jego płócien. Stosował bogatą paletę barw, a jednocześnie wprowadzał niezwykłe efekty świetlne.

W Muzeum Narodowym mamy okazję podziwiać arcydzieło tego malarza: Portret mężczyzny grającego na flecie z Pinakoteki Tosia Martinenga w Brescii. Wystawa „Brescia. Renesans na północy Włoch” pozwala szerzej spojrzeć na samo zjawisko północnowłoskiego renesansu, ponieważ ukazuje różnorodność postaw artystycznych, oszałamiające bogactwo stylistyczne i ideowe tamtego czasu, a zarazem łączące twórców zamiłowanie do prostoty i ładu.

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *