Jak brzmi Polska? Spotkanie z autorką książki „Polskie instrumenty ludowe”

W czwartek 31 marca o godzinie 18:00 w kawiarni Południk Zero odbędzie się spotkanie z Anetą Oborny, dyrektor Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, autorką książki „Polskie instrumenty ludowe”.

polskie-instrumenty-ludowe-grafika

 

W programie fascynująca opowieść o historii instrumentów ludowych i wirtualna podróż po szydłowieckim muzeum – pierwszym w Polsce samodzielnym muzeum poświęconym ludowym instrumentom muzycznym i jedynym takim w Polsce.

Zbiory – wbrew nazwie muzeum i jego założeniom, kryją w sobie nie tylko instrumenty ludowe, i nie tylko polskie instrumenty ludowe. Posiada też instrumentarium niemieckie, austriackie, czeskie, włoskie, francuskie czy rosyjskie, instrumenty, które wyszły już z obiegu, rekonstrukcje instrumentów, które znane są tylko z przekazów źródłowych. Ma wreszcie także oryginalne destrukty i niezwykle prymitywne, wręcz dziwaczne instrumenty ludowe, które w swej „nieudolności” są materialnym świadectwem tkwiącej w człowieku ogromnej potrzeby kontaktu z muzyką, prezentacją skali ludzkich możliwości rozpiętej pomiędzy ideami a realizacją. Instrumenty – świat ludzkiego rękodzieła: kondensacji dziwacznej wyobraźni, niedostatków twórczego talentu, zachwytu nad urodą formy i detalu. Włoskie i portugalskie mandoliny, gruszkowate lutnie, perkusje z „disnejowskim designem”, urocze szwajcarskie i niemieckie pozytywki, francuskie trąbki czy helikony. Od najstarszych egzemplarzy, jak XVII-wieczne kotły czy złóbcoki z 1705 r., XIX-wieczne mazanki, basy po instrumenty z początku XXI wieku. Wszystkie budzą zachwyt i zaciekawienie, ale polskie instrumenty ludowe to esencja szydłowieckich zbiorów.

Książka „Polskie instrumenty ludowe” Anety I. Oborny wpisuje się w ważny nurt rejestrowania, uwieczniania, zachowywania przed zapomnieniem kultury i życia polskiej wsi. Świat instrumentów ludowych może się wydawać odbiorcy przeciętnemu, czyli bez wykształcenia muzycznego lub etnologicznego, hermetyczny, dostępny tylko dla osób wtajemniczonych. Albo też – interesujący wyłącznie dla specjalistów z tych dziedzin. Stąd atrakcyjność książki Anety I. Oborny: autorka, dzięki zbieranej przez lata wiedzy o przedmiocie swojej książki, potrafi wciągnąć czytelnika we wspólne, stopniowe odkrywanie tego tematu. Pokazuje, na co zwrócić uwagę, przyglądając się polskim instrumentom, czego można się dowiedzieć na podstawie drobnych nawet różnic między nimi. A także – że można je odnaleźć nie tylko w kolekcjach muzealnych i prywatnych (opis najważniejszych polskich kolekcji to osobny, arcyciekawy rozdział książki): autorka śledzi ich obecność w języku (przysłowiach, aforyzmach), literaturze, sztuce. Odsłania przed czytelnikami całe spektrum ludowych instrumentów – od tych znanych głównie z wykopalisk (a występujących na ziemiach polskich od czasów prehistorycznych), przez różnorodne instrumenty używane przez polskich wieśniaków, po instrumenty kojarzone obecnie z muzyką klasyczną, jazzową czy popularną, a funkcjonujące pierwotnie w muzyce tradycyjnej. Lekturę uprzyjemnia przepiękny materiał ilustracyjny.

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *