ARIODANTE – Warszawska Opera Kameralna

Nigdy wcześniej niewystawiana na polskiej scenie „Ariodante”, opera wielkiego twórcy baroku, Georga Friedricha Haendla. Premiera spektaklu już 13 marca w Warszawskiej Operze Kameralnej.

ARIODANTE_plakat

Opery Georga Friedricha Haendla od lat cieszą się ogromną popularnością na europejskich scenach. Interpretacji „Ariodante” podjął się Krzysztof Cicheński, reżyser i autor spektakli eksperymentalnych. „Zrezygnowaliśmy z przedstawiania realiów epoki. Barok inspiruje nas jako pewna forma wrażliwości, którą odnaleźć możemy w późniejszych czasach, także współcześnie” – mówi Cicheński.

Fabuła spektaklu skupiona jest wokół opowieści o zakochanym Ariodante, który ma poślubić swoją wybrankę Ginewrę. Jej ojciec, król Szkocji, z radością wita młodzieńca na swym dworze i oprócz ręki księżniczki obiecuje mu także własny tron. Jednak na drodze do szczęścia staje kochankom żądny władzy Polinesso, któremu pomaga zauroczona nim Dalinda. Jego intrygi skutecznie niszczą relacje rodzinne i oddalają szczęśliwy finał opery.

W warszawskiej inscenizacji minimalistyczną scenografię autorstwa Julii Kosek dopełnią wizualizacje multimedialne przygotowane przez Leszka Garstkę. Projektując scenografię, artyści połączyli różne współczesne konwencje i style, zrezygnowali z odtwarzania barokowej czy średniowiecznej scenerii.

Całość przygotował i poprowadzi wybitny interpretator muzyki dawnej – Władysław Kłosiewicz. W rolach głównych wystąpią znakomici soliści, m.in. Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Kacper Szelążek, Jan Jakub Monowid; towarzyszyć im będzie Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Krzysztof Cicheński – reżyser; wraz z grupą artystów, aktorów i plastyków założył w 2005 roku eksperymentalny teatr Automaton. Współpracuje z poznańskim Teatrem Wielkim, gdzie wyreżyserował m.in. znakomicie przyjęte przez krytyków opery: „Anioł dziwnych przypadków” Bruna Coliego i „Pajace” Ruggiera Leoncavalla, a także spektakl taneczny „Kafka/Schulz: objawienia i herezje”.

Władysław Kłosiewicz – klawesynista, dyrygent i pedagog; od 1993 r. prowadzi Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, a od 2004 r. – międzynarodowy zespół Narol Baroque. Laureat wielu nagród, w tym dwukrotnie nagrody Fryderyk.
Premiera: 13 marca, kolejne spektakle: 15, 17 marca, teatr Warszawskiej Opery Kameralnej, al. Solidarności 76b; bilety: 70-90 zł (parter), 40-50 zł (balkon), 30 zł (studenckie); więcej informacji na www.operakameralna.pl

 

Program Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – ARIODANTE HWV 33
opera seria w trzech aktach, oryginalna włoska wersja językowa
Libretto Anonimowa adaptacja dzieła Antonia Salviego Ginevra, proncipessa

di Scozia (opartego na eposie Orlando furioso Lodovica Ariosta)

Kierownictwo muzyczne Władysław Kłosiewicz
Reżyseria, dramaturgia, scenografia Krzysztof Cicheński
Kostiumy, scenografia, współpraca dramaturgiczna Julia Kosek
Video Leszek Garstka
Wykonawcy Re di Scozia Andrzej Klimczak
Ginevra Olga Pasiecznik
Ariodante Kacper Szelążek / Anna Radziejewska
Lurcanio Jan Petryka
Polinesso Jan Jakub Monowid
Dalinda Dagmara Barna
Odoardo Andrzej Marusiak
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent Władysław Kłosiewicz

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *