16. FESTIWAL FILMOWY MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY!

Zbliża się 16. Millennium Docs Against Gravity, największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce! Jako jedyny odbywa się równolegle w pięciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Lublinie i Bydgoszczy. W Warszawie odbędzie się w dniach 10-19 maja. Impreza była nagradzana m.in. przez Polski Instytut Sztuki Filmowej jako „najważniejsze międzynarodowe wydarzenie filmowe w Polsce” (już po piątej edycji) i jest wspierana przez Ministerstwo Kul­tury i Dziedzictwa Narodowego. W tym roku wzorem lat ubiegłych nie zabraknie premierowo prezentowanych polskich filmów– także tych na granicy filmu dokumentalnego i fabuły.

Borys Lankosz („Rewers”) w swoim najnowszym filmie „Kobro / Strzemiński. Opowieść fantastyczna” przygląda się relacji być może najsłynniejszej pary polskich artystów. To niezwykły wizualnie esej z pogranicza filmu i… teatru. Występują Agata Buzek, Łukasz Simlat i Małgorzata Hajewska-Krzysztofik. Borys Lankosz to autor filmów fabularnych („Rewers”; „Ziarno prawdy”, „Ciemno, prawie noc”) i dokumentalnych („Radegast”, „Rozwój”, „Autor Solaris”). Jego obrazy zdobyły wyróżnienia na wielu festiwalach, między innymi w Krakowie, San Francisco, Moskwie i Seattle. Polski kandydat do Oscara, „Rewers” zdobył Złote Lwy na festiwalu w Gdyni, rekordową liczbę Orłów oraz Paszport „Polityki”.

Porywającą wizualnie i akustycznie opowieść o pracownikach Fabryki Ursus

W „Symfonii Fabryki Ursus” Jaśmina Wójcik upamiętnia losy pracowników warszawskiej fabryki. Fabryka Ursus była jednym z największych zakładów produkcji ciągników w Europie. Przez niemal cały XX w. stanowiła chlubę polskiego przemysłu. Upadek komunizmu stał się początkiem jej końca. Dziś ursuskie hale świecą pustkami lub popadają w ruinę. Dziesiątki tysięcy biografii pracujących tu ludzi wyrzucono na śmietnik historii. Film jest upamiętnieniem ich historii. Byli pracownicy Ursusa odtwarzają jeden dzień pracy zakładu, współtworząc porywającą wizualnie i akustycznie opowieść.

fot. Materiały organizatora

Historia wyprawy na K2 i akcji ratowniczej Adama Bieleckiego i Denisa Urubko

Dariusz Załuski w „Ostatniej górze” przybliża historię zimowej wyprawy na K2, drugi najwyższy szczyt Ziemi, Adama Bieleckiego i Denisa Urubko, którzy ruszyli na ratunek Elisabeth Revol i Tomaszowi Mackiewiczowi na niedalekim szczycie Nanga Parbat. W wyniku brawurowej akcji udaje się im uratować Elisabeth Revol. Jej partner Tomasz Mackiewicz zostaje pod Nanga Parbat na zawsze. Ratownicy wracają pod K2 i wznawiają wspinaczkę. Jednak piętrzące się trudności uwidaczniają różnice charakterów w obrębie grupy.

Film Jolanty Dylewskiej i sceny współreżyserowane przez Andrzeja Wajdę

Na najważniejszą nagrodę festiwalu Nagrodę Główną Banku Millennium – Grand Prix ma szansę film Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman… i była miłość w getcie”, przy którego scenariuszu współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny filmu.

Eric Bednarski w „Warszawie: mieście podzielonym” proponuje filmową podróż po czasach tragicznego i przymusowego podziału Warszawy – niegdyś wielokulturowego i wielowyznaniowego miasta.

Relacje z najbliższymi

W wyścigu o Grand Prix Banku Millennium weźmie udział także nagrodzony na prestiżowym festiwalu IDFA „In Touch” Pawła Ziemilskiego o wsi Stare Juchy, z której prawie jedna trzecia mieszkańców wyemigrowała do Islandii. To wzruszająca, intymna, uniwersalna opowieść o rodzinie, miłości i technologii, która w zmieniającym się świecie umożliwia kontakt między najbliższymi.

Relacje rodzinne są także tematem „Jazdy obowiązkowej” („Compulsory Figures”) Ewy Kochańskiej, który także znalazł się w Konkursie Głównym. W filmie poznajemy ukraińskie małżeństwo z trójką dzieci, które zdecydowało się zamieszkać w Polsce w nadziei na lepszą przyszłość. Szansą dla ich córki Julii jest wygrana w zawodach łyżwiarskich. Ale czy podoła temu zadaniu?

Wyjątkowe biografie bohaterów i ich związek z miastem są tematem filmu „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, który miał światową premierę na prestiżowym festiwalu IDFA w Amsterdamie. Tym postaciom przyglądamy się z bliska – kamera towarzyszy im w przestrzeni przypominającej gabinet psychoterapeuty. Poznajemy w ten sposób ich najskrytsze pragnienia, wspomnienia miłości i relacji z ważnymi dla nich ludźmi.

Tomasz Knittel w filmie „Złota” opowiada historię kamienicy na Złotej przyklejonej do ostatniego zachowanego fragmentu muru warszawskiego getta. Trzydziestopięcioletni Krzysztof, wnuk przedwojennej właścicielki kamienicy, która przetrwała Holocaust, odziedziczył ją w ramach reprywatyzacji. Zajmuje się nią wraz ze swoją żoną Idą. Ich życie, tęsknoty, niespełnienia i ideały przeplatają się z losami mieszkańców kamienicy. „Złota” to opowieść o poszukiwaniu swojego miejsca we współczesnym świecie i bolesne studium związku w kryzysie.

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *