14. Festiwal Skrzyżowanie Kultur

Angola, Mali, Senegal, Ghana, Nigeria i Etiopia w programie tegorocznej edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Już po raz czternasty na festiwalowej scenie wystąpią wybitni artyści. W line-upie nie sposób nie zauważyć Afryki. Jednak niezależnie od miejsca pochodzenia, każdy z artystów właśnie poprzez muzykę buduje swoją opowieść i tożsamość. Festiwal potrwa od 16 do 22 września pod Pałacem Kultury i Nauki.

Scenę główna jak zawsze opanują muzyczne gwiazdy. W tym roku dominować będzie Afryka. Koncert inauguracyjny rozpocznie Waldemar Bastos, wokalista o portugalskich korzeniach urodzony na pograniczu Angoli i Konga. Siłą jego muzyki są wartości uniwersalne: nadzieja, pojednanie i harmonia pomiędzy ludźmi. Swój przekaz artystyczny formuje słowem i melancholijnym głosem.

Tegoroczna edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur upłynie pod hasłem „Historie dźwięków i słów”: Artyści używając słów i dźwięków w istocie odkrywają coś co już istnieje, tak jak podróżnik odkrywa nowe lądy. Tak powstają historie opowiadane słowem i muzyką. Ich celem jest pozostawienie jak największej ilości wrażeń i wiadomości w słuchaczach. Treści komunikowane przez słowa nie zawsze są takie same jak te wyrażone przez muzykę, która powstaje, nie z intelektualnych dywagacji, ale z uczuć. Kolejny raz artyści przyjadą na festiwal ze swoimi historiami. Dzięki kompozycjom, improwizacjom słowem, dźwiękiem i rytmem dotkniemy tajemnicy ludzkich emocji, a także doświadczymy chwil prawdziwego tworzenia – momentów, w których słowo splata się z muzyką, a umysł z uczuciami – mówi Maria Pomianowska, Dyrektor Artystyczna festiwalu.

Niespodzianką tegorocznej edycji będzie przyjazd Mulatu Astatke – etiopskiego wizjonera określanego mianem twórcy „ethio-jazzu”. Jego historia kariery to również historia muzycznej podróży przez trzy kontynenty, a także wzajemnego przenikania się wielu stylów i gatunków. Na scenie zobaczymy też legendarną formację z Senegalu – Orkiestrę Baobab. Ich muzyka stanowi esencję stylu afro-kubańskiego – to jedna z najważniejszych afrykańskich grup muzycznych.

Tegoroczną edycję festiwalu odwiedzi również tunezyjsko-francuska grupa – Ifriqiyya Electrique. Ich muzyka to postindustrialne doświadczenie współczesnej interpretacji hipnotycznego tunezyjskiego rytuału Banga. Artyści słowem i dźwiękiem opowiadają o przodkach, czyli oswobodzonych niewolnikach żyjących na pustyni tam, gdzie tradycyjne afrykańskie wierzenia splatały się z elementami islamu tworząc formy kultów animistyczno-muzułmańskich. Ich występy to połączenie muzyki i transu, który ma na celu wstrząs i szeroko pojęte uzdrowienie – jest wyzwaniem i konfrontacją.

Posted by wk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *